Юрій Гайдученко одержав гран-прі конкурсу Майкрософт "Вчитель-новатор"

Інтерв'ю з Юрієм Гайдученком, викладачем української мови та літератури, володарем гран-прі конкурсу Майкрософт "Вчитель-новатор"

Юрію, вітаю Вас із перемогою у конкурсі! Ми дуже пишаємось Вами. Розкрийте секрет успіху!  Як Вам вдалося перемогти? 

Дізнався про цей конкурс ще минулого року, і був дуже радий, що мої колеги стали переможцями. Цього року вирішив спробував свої сили, наскільки це було можливо, адже я тільки другий рік використовую технології Майкрософт. Перш за все,  завдячую своїй перемозі Новопечерській школі, яка є територією розвитку не тільки учнів, а й учителів; ресурсам, до яких маю доступ; а також моїм талановитим і досвідченим наставникам. Та найбільше це перемога моїх шестикласників, які постійно тримають у тонусі та провокують на нові експерименти. 

Як до Вас прийшла ідея проекту "Як створити ідеальну рекламу, використовуючи прикметники"?

Ідея проекту прийшла від учнів. Ми з ними постійно експериментуємо. Коли ми почали вивчати прикметник, їм стало цікаво, чому одні товари продаються краще, а інші – гірше, та чому в одних людей гарно виходить створити рекламу, а в інших реклама чомусь не дає результату. Ми подивилися, яка неякісна реклама нас оточує, виявили помилки у вживанні прикметників та проаналізували, як це може вплинути на думку та рішення потенційного покупця. Юні лінгвісти зрозуміли, що завдяки сучасним технологіям кожна людина може друкувати свої оголошення, свою рекламу. Тому це одна з навичок ХХІ століття – правильно та зрозуміло охарактеризувати предмет, надати логічне пояснення. Тож учні захотіли навчитися створювати якісну та ефективну рекламу.

У чому полягав проект?

Разом з учнями почали досліджувати, що таке реклама, як створюються різні види реклами – для газет, радіо, телебачення. Цей аналіз  привів нас до аналізу мовних засобів, необхідних для ефективності реклами, зокрема, прикметників. Ми створили першу мовну газету “Мовна майстерня”, у якій опублікували результати дослідження, з’ясували секрети успішної реклами.

5 секретів успішної реклами від учнів 6-А та 6-Б класів 

  1. Простота. Ми всі кудись поспішаємо і нам ніколи розглядати хитромудрі візерунки і гру кольору! 
  2. Користь. Користь від товару підвищує продажі, але не робить товар особливим! Яку користь отримають люди, купуючи наш товар? Розкрийте всі корисні якості товару - і успіх гарантований. 
  3. Звернення до цільової аудиторії. Не намагайтеся зробити рекламу, розраховану на всіх і вся! Акцентуйте свою рекламу тільки на ту аудиторію, для якої цей товар або послуга буде цікава. Пам'ятайте, всі люди знаходяться на різних етапах свого життя, і всім потрібні різні речі. 
  4. Інформація. Використовуйте мінімум слів. Намагайтеся використовувати слова, які привертають увагу, такі як: дивовижний, незабутній, престижний. Реклама не буде успішною, якщо в ній присутня брехня. Навіть найбільш креативна та барвиста реклама буде неефективною, якщо вона містить неправду чи навіть натяк на брехню. 
  5. Грамотність. Переконайтеся в тому, що методи, графіка, слова, слогани тощо добре поєднуються, і не суперечать один одному. Якщо в процесі перегляду реклами у споживачів залишаються нез'ясовані питання, двоякість, то реклама буде неефективною. 

Розкажіть, будь ласка, яким чином у рамках проекту ви співпрацювали з грузинською школою?

Кожен учень створив експрес-урок “Як вивчити прикметник за 10 хвилин” та записав його на відео для учнів грузинської школи. Це було дуже корисно, адже, коли учень має навчити когось, він набагато краще сам розуміє матеріал. До того ж, це відповідальна та важлива місія - викласти тему зрозуміло для грузинських дітей, які тільки починають вивчати українську мову. Учні самостійно шукали матеріал, а я лише допомагав доступно його пояснити.

Які ще корисні та ефективні педагогічні прийоми Ви використовуєте під час своїх уроків? 

Кожного разу, коли ми розпочинаємо нову тему, учні запитують: “Пане Юрію, що це дасть нам у житті?” Тобто, вони самі мене про це запитують, тому що ми привчаємо їх знати свою мету. Прагну до того, щоб кожна дитина, вивчаючи мову, ставила конкретну мету, знаходила відповіді на питання “Для чого мені це потрібно?”. Вивчаючи прикметник, алгоритм, пошуку мети був аналогічним. Також дітям дуже важливо бачити матеріальний результат своєї роботи – надрукована газета, відеопрезентація, експрес-урок. Таким чином, діти відчувають, які плоди приносить їхня робота, так прокидається інтерес до навчання взагалі та до вивчення мови. Саме тому проектний метод і технологія формувального оцінювання є надзвичайно ефективними.

Розкажіть, будь ласка, про переваги проектного методу. Чи засвоюють учні правила під час підготовки проекту?

Звісно, можна вивчати мову інакше. Є стереотип, що вивчення мови – це робота зі словником, із певним текстом, із вправами. Але ми бачимо, що таке викладання сьогодні не є результативним для нового покоління.  

Сучасних дітей треба навчати по-сучасному. 

Я не думаю, що якщо дитина не знатиме, що є три групи прикметників – якісні, відносні і присвійні, – її життя у майбутньому якось зміниться. Але якщо дитина навчиться використовувати ті ж самі якісні, відносні і присвійні прикметники правильно у своєму мовленні, ось це буде показником її успішності. Коли ти знаєш всі правила, це не є показником знання мови. Часто буває так, що учень просто бездумно завчив усі правила, але не розуміє їх. У результаті, він не може їх використовувати та порушує правила на письмі. 

Що потрібно робити вчителю, аби проект був успішним?

Я дійшов власного висновку, що таке проект для моїх учнів і виявив три складові, які роблять проект успішним:

1. Виклик – коли ти потрапляєш у нову нестандартну ситуацію, і твоє завдання знайти спосіб та шлях, як вирішити її. Наприклад, я бачу бажання дитини створювати відеопрезентації, фільми. І я роблю виклик – ставлю задачу зробити рекламу телефону. Відразу у дитини з’являється інтерес, адже їй це подобається. А поки ми будемо робити те, що їй цікаво, ми вивчимо прикметник. Хоча дитина про це не буде здогадуватися, що вчить прикметник.

2. Зворотний зв'язок – коли ти усвідомлюєш свою цінність у порівнянні з іншими під час виконання будь-якого завдання. Коли ми працюємо над проектом, це індивідуальна робота з кожним учнем. Учитель має простежувати якість виконання. Якщо виконання недостатньо якісне, я запитую учня: “Це максимум, що ви можете зробити в цьому проекті? Добре, можете здавати роботу.” Як правило, після цього учні повертаються до мене і питають: “Як я можу покращити свій результат?” Я не виправляю помилки та не пояснюю. Я тільки вказую, де необхідне редагування, а учні самі знаходять правильну відповідь, правильний спосіб змінити речення чи слово. 

3. Підтримка – коли хтось досвідчений і талановитий поруч підтримує, підказує, направляє й акуратно веде тебе до перемоги.

Чи співпрацюєте Ви з батьками учнів?

Так. Дуже приємно чути від батьків наших учнів, що їм дуже сподобалися завдання, і для того, щоб їх виконати, вони почали вивчати українську мову. Вони разом із дітьми вивчають мову. У нашому проекті ми також показали, як можна долучати батьків: організували квест, де батьки разом із учнями шукали по місту помилки в рекламних оголошеннях,  допомагали дітям знімати відео до експрес-уроків, були учасниками учнівських реклам. Участь батьків підтримує та надихає і дітей, і вчителя.

Поділитись: