Малювання, чарівні капелюхи та долоньки як міра довжини

Вчителі та учні 1 класів розповіли про підручники Марини Пристінської та Інни Большакової

Новопечерська школа продовжує ділитись своїми надбаннями з усією країною! Цього разу керівник початкової школи Марина Пристінська та методист початкової школи Інна Большакова написали для першокласників першокласні ;) підручники “Українська мова. Буквар” та “Я досліджую світ”, які вже пройшли конкурсний відбір і рекомендовані для 1 класів Нової української школи. Що в них цікавить дітей, які вправи допомагають вивчати не тільки шкільні науки, а й себе і все, що оточує? Ми вирішили запитати в найголовніших експертів — наших учнів перших класів та їхніх вчительок, які цілий рік працювали за посібниками, покладеними в основу підручників.

Пані Мирослава, вчителька 1-А, про підручник “Українська мова. Буквар”:

  • Перше, що мені імпонує в обох підручниках — те, що вони кольорові та яскраві. Герої та ілюстрації наближені до життєвого досвіду дітей, тож з ними цікаво працювати. А ще діти постійно співвідносять графічну та текстову інформацію.
  • Коли діти приходять до 1 класу, частина з них зовсім не вміє читати або читає повільно, тоді як інші вже можуть швидко долати достатню кількість текстів. В підручнику є матеріали, які задовольняють потреби обох груп, а у вчителя є можливість підбирати індивідуальні завдання за рівнем підготовки учнів.
  • Частина завдань допомагає навчати дітей командної роботи. Дуже цікаво об’єднувати дітей з різним рівнем читання: той, хто тільки вчиться, орієнтується на друга і тягнеться за ним, а той, хто вже вміє, приміряє роль вчителя, і для нього це теж стає гарним досвідом.
  • Завдяки цьому підручнику знання дітей інтегруються в навчання: якщо це навчання грамоти, то це не тільки читання, але й поєднання прочитаного з життєвим досвідом. В підручниках багато текстів, що містять пізнавальну інформацію, наприклад, рубрика “Факти і думки” вчить розрізняти що є що. Багато вправ направлені на розвиток критичного мислення: діти постійно думають, аналізують, співставляють. Поряд з тим є і художні тексти сучасних авторів, цікавих для дітей. Також є тексти для дискутування: цікаво спостерігати, як діти висловлюють свою думку, а в процесі дискусії можуть її змінити.
  • Є завдання, які дають дитині можливість оцінювати власне навчання — так звані чек-листи, де дитина може відмітити виконані завдання і так провести самоаналіз. Частину завдань легко виконувати не тільки під керівництвом вчителя, а й самостійно.
  • Відмінність від традиційних методик зокрема полягає в незвичному порядку вивчення літер. На уроках читання він залежить від частоти вживання, тобто як часто вони зустрічаються при читанні, а на уроках письма — від частоти використання елементів літер.
     

Учні 1-А про "Буквар": 

Анастасія, 1-А: Мені сподобалось завдання з чарівним капелюхом, де треба було уявити, що можна в нього щось покласти, і воно перетвориться на щось інше. Це цікаво, тому що треба не дивитися на якусь картинку, яку тобі повісили, а самому думати, як би ти це намалював. Я б намалювала кульку, яка перетворилася б на пухнасту мишку. Я б забрала її собі додому!

Іван, 1-А: Мені сподобалось завдання, де розставляєш крапки під голосними, риски — під приголосними, а потім обводиш слова і підставляєш під них звукові схеми. Мені подобається робити звукові схеми, і тут у цьому дуже допомагають підказки. А найвеселішим завданням було читати “Факти і думки” і вчитись розрізняти їх.  

Марія, 1-А: Факти й думки розрізняються тим, що факт — це щось доведене, а думка — це тільки коли ти про щось думаєш, наприклад, що всі динозаври вміють літати. Це думка, бо літати вміють не всі, а от те, що вони давним-давно вимерли — це факт. Ми з подругою придумали зробити так, щоб скласти всі факти у книжечку “Факти і думки”. З історій, що я туди вклеїла, я мені найбільше запам’яталися факти про їжачка: йому майже не шкодить зміїна отрута (окрім отрути гадюки), а насаджуючи яблука на голки він просто дезинфікує їх соком, а їсть насправді мишок і змій.

Кароліна, 1-А: Мені подобається завдання, де потрібно шукати склади, наприклад, перший склад слова “олень”, це для мене дуже цікаво. А ще підказки допомагають краще навчитись друкувати слова.

Пані Вікторія, вчителька 1-Б, про підручник “Я досліджую світ”:

  • Дітям цікавіший візуальний матеріал, їм подобається малювати, так вони швидше запам’ятовують. Завдання в підручнику наближені до життя, вони цікаві, ілюстровані, градуюються від найпростішого до найскладнішого, а перше завдання завжди зроблене так, щоб зацікавити й замотивувати дитину: “А чи знаєш ти..?”, “А чи спостерігав ти подібне в своєму житті?”.
  • Підручник в першу чергу орієнтований не на навчальний план, а на потреби дитини, на те, як вона поступово дізнається про все, що її оточує. В першому класі вона потрапляє до школи, в неї з’являються нові друзі й сильні емоції, тож вони пізнають себе і те, як діяти в різних емоційних ситуаціях. Зазвичай ми робимо акцент на вивчення світу, а про себе забуваємо.
  • Всі теми структуровані й ідуть цілісними блоками в залежності від того, в якій послідовності дитина пізнає світ, за ними зручно влаштовувати тематичні тижні.
  • В книжці пропонується безліч варіантів для дослідів навіть вдома, вони є простіші й складніші, бо всі діти різні: хтось хоче поміряти долоньками парту, а хтось — цілий стадіон.
  • Надзвичайно ефективним було те, що в нас була можливість спілкуватися з авторами: розказати, які вправи працюють краще, які актуальні, а які — ні. Ми надавали фідбек, і тоді автори коригували посібник в залежності від потреб дитини. Адже ми маємо орієнтуватися на теперішній час, на те, що цікаво дітям сьогодні, а не, скажімо, десять чи навіть три роки тому.

Учні 1-Б про “Я досліджую світ”:

Галактіон, 1-Б: Мені сподобалось вивчати букву “г” і її прописувати, бо з неї починається моє ім’я, а ще мені дуже сподобались тут малюнки. Коли ми говорили про зір, ми робили дослідження про колір очей: виявилось, в нас в класі однакова кількість карих і зелених. Ще підручники різнокольорові, якби вони були чорно-білі, це було б зовсім не цікаво.

Платон, 1-Б: Я дізнався багато про птахів, наприклад, що частина з лих лишається взимку в нас, а інші відлітають, бо в них немає їжі. Для пташок можна робити годівнички з пляшок або з дерева, годувати їх насінням гарбуза чи хлібом.

Єлизавета, 1-Б: Мені сподобалось вивчати про смак, що є солодке чи солоне. За допомогою зошиту можна було співвідносити продукти, наприклад, що кисле — це лимон.


Новопечерська школа — не єдина, що встигла протестувати підручники пані Марини та пані Інни. Про враження вчителів та учнів інших шкіл читайте в матеріалі Освіторія. Медіа.

 

Поділитись: