Цікава й тепла історія, що нагадує печворк

Керівниці початкової та середньої школи пані Марина та пані Поліна розповідають про їхній навчальний рік 2018/2019

Продовжуємо публікувати враження керівників Новопечерської від минулого навчального року! 

Цього разу про те, чим їм запам'ятався рік 2018/2019, з вами поділяться пані Марина Пристінська та пані Поліна Комарова.

Марина Пристінська, керівниця початкової школи

Цитата: «Досвід – це те, що відрізняє одну людину від іншої. Діти відрізняються від дорослих тільки тим, що мають менше життєвого досвіду. І дорослі, і діти – це люди. Довіру та повагу між людьми можна вибудувати тільки спілкуючись на рівних, очі в очі», — Годфрі Спенсер

Цей рік — цікава й тепла історія. Ми всі в початковій: діти, педагоги й батьки — навчались бути добрими й терплячими до різності інших людей, зрозуміли, що радість не в повітряних кульках, а в щирих словах і добрих вчинках. Ми стали більш усвідомленими та гуманними.

Наступного навчального року ми продовжуємо розвивати особисто-орієнтоване навчання та інклюзивну освіту в Новопечерській школі. Ще у нас зростає паралель перших класів (3 класи — таку кількість мали тільки першого навчального року), відповідно зростає педагогічний колектив, збільшується кількість нових родин. Тому плануємо навчання для ознайомлення з нашими цінностями та методичними підходами.

Найбільше цього року запам’ятався Book Fair 2019: змістовні та впевнені виступи третьокласників і чотирикласників, які презентували прочитані власно обрані книги.

Я вдячна батькам, які звернулись з питаннями, зауваженнями чи пропозиціями. Всі вони допомогли нам поглянути на свою роботу іншими очима, проаналізувати та виправити помилки. Завдяки їм ми стали кращими й впевненішими у багатьох аспектах.

Я знаю багатьох учнів, що вже 5 років живуть разом з нами новопечерським життям. Усіх їх об’єднує відкритість до спілкування з усіма дорослими. На мою думку, найбільше досягнення школи – це те, що кожний учень може спокійно підійти до будь-якого дорослого й впевнено очі-в-очі озвучити власну думку або поставити запитання.

Новопечерська – унікальна школа, яка має власні традиції та сучасну демократичну атмосферу, сповнену поваги до кожного учасника освітнього процесу. Ми вже зробили кілька впевнених кроків і опанували деякі педагогічні методики та технології, які практикують педагоги Канади та Фінляндії. Сьогодні ми є тими, хто задає педагогічні тренди в освіті України. 

3 поради для успішного навчання дитини: 

  • Кожна дитина щодня має робити власний вибір у навчанні (обрати книгу для читання, тему для письма, проблему для дослідження тощо). Це спонукає до відповідальності й допомагає формувати наполегливість і цілеспрямованість.
  • Для дітей однаково важливі свобода та чіткі межі. Всі дорослі, які є колом спілкування дитини, мають узгодити власні вимоги й очікування (наприклад, щодо поведінки дитини, її успіхів тощо). Коли всі рухаються в одному напрямку, дитина почувається вільно й у безпеці. Довіра батьків до школи  – це той фундамент, який дає впевнений старт кожному учню, особливо в початковій школі.
  • Кожна дитина щодня має мати вільний час, не завантажений ніякими структурованими заняттями: близько години сама з собою і по півгодини з кожним із батьків.

Що порекомендуєте почитати влітку?

Маршал Розенберг «Мова життя. Ненасильницьке спілкування»

Поліна Комарова, керівниця середньої школи

Цитата: “Найважливіший мотив роботи в школі та в житті — задоволення від роботи, задоволення від її результатів і знання цінності результату для суспільства”. — Альберт Айнштайн. 

Спогади про цей навчальний рік нагадують печворк. Багато різнокольорових, різноемоційних подій, які склалися у клаптикову ковдру. Це уроки й фрагменти уроків, проекти, екскурсії та подорожі з дітьми, спортивні змагання й музичні концерти. Це кожен зі ста тридцяти восьми учнів середньої школи — бесіди, дискусії з ними, сльози й сміх, смішні жести, особливі жарти, які зрозумілі не всім, очі. Це вони — учні, діти.

Я пишаюсь своїми колегами — командою середньої школи — справжніми професіоналами, які мають сміливість відійти від освітніх стереотипів й реалізовувати нові синтезовані задачі. Ми знаємо, що глобальні, підсумкові результати праці вчителя дуже віддалені в часі, але розуміємо, що кожен з нас робить свій внесок, вкладає власну цеглинку будування фундаменту майбутнього дитини. Цей фундамент — заміс знань й умінь, навчальних та соціальних навичок, помилок, успіхів та емоцій. Чи може бути впевненою доросла людина в тому, що найважливіше для підлітка зараз? Ми впевнені, що важливо все. 

Я також пишаюсь новими організаційними підходами, які запроваджено цього року в середній школі — особливим, відповідним до потреб учнів, розкладом, педагогічними групами, командами вчителів, які працюють в кожному класі й паралелі, супроводом, який забезпечив більшу самостійність дітей.

Особлива гордість — інтеграція предметів, те, що ми вирішили не чекати, а діяти. Те, що вдалося поєднати вимоги державних стандартів з нестандартним підходом до викладання. Те, що колеги, які обрали цей непростий шлях, отримують задоволення від роботи й готові ділитися своїми знаннями.

А ще ми впровадили уроки гри на музичних інструментах для середньої школи. Наші діти вчаться гри на саксофоні, трубі, тромбоні, фортепіано або гітарі, в кінці семестру виступають на справжньому академічному концерті, грають в ансамблі й невеликих оркестрах.

Такі заняття музикою, так як й іншими видами творчості, дуже корисні для дітей. Для дітей цього віку важливо зрозуміти, що див не буває, що на першому уроці ніхто не зіграє одразу джаз або не виготовить цікавий виріб власноруч, і тільки постійна робота над собою допоможе досягти мети.

Наступного року ми будемо продовжувати те, що розпочали цьогоріч: вчити дітей свідомо приймати правила, пояснювати, чому їх треба дотримуватись. На простих щоденних прикладах і ситуаціях будемо вчитися передбачати наслідки вибору й робити його свідомо: зібрати свої речі одразу по закінченню уроку чи кинути все й піти розважатися? Піти на вулицю подихати свіжим повітрям чи зануритись в планшет і грати в приміщенні? Які наслідки цього для організму і для мозку? Діти в цьому віці ще не можуть зробити далекоглядні висновки, тому наслідки мають бути простими й зрозумілими для них. Чи зможу я 10 разів підтягнутися на поперечині, якщо я всі перерви сидітиму в планшеті?

Ми продовжуватимемо формувати свідоме ставлення учнів до власного життя й переконання, що кожен щодня будує власне майбутнє. Будемо отримувати задоволення від своєї роботи й допомагати дітям отримувати задоволення від навчання.

3 поради для успішного навчання дитини: 

  • Ознаки успішної освіти в середній школі (5-7 клас) для дитини: 1) здатність вчитися без контролю й допомоги батьків; 2) здатність визначати реальну мету й досягати її; 3) навичка систематично працювати. 
  • Поради щодо досягнення цих ознак успішності: довіра батьків і вчителів дітям, довіра дітей та батьків школі, професіоналізм вчителів.

Що почитати влітку: 

  • Анна Бикова "Як подружити дітей з емоціями. Поради лінивої мами", "Секрети спокою лінивої мами" та інші
  • Антон Макаренко "Педагогічна поема" (читати регулярно).
Поділитись: