Пальчикова гімнастика: що це і навіщо?

Розповідаємо про веселу складову дистанційного навчання

Малечі під час дистанційного навчання організуватись найважче. Як зробити перерви між навчанням активнішими та веселішими, розповідає пані Марія!

Пані Марія Янченко, педагог класу дошкільної підготовки: Як і все нове, дистанційне навчання дає нам багато можливостей та часу на дійсно важливі та корисні дії. Зараз є безліч онлайн-платформ на зразок ILearn, Kahoot, Quzizz, IDroo, де ви зможете швидко підібрати (чи розробити власні) завдання для своїх уроків. Однак слід зауважити, що за умов вимушеного перебування на карантині, проводячи чимало часу за планшетом чи ноутбуком на онлайн-уроках з вчителями, діти зменшили свою рухову активність. Тому пропоную звернути  увагу на пальчикову гімнастику – надзвичайно корисний та необхідний інструмент комфортного дистанційного уроку, особливо у початковій школі!

Психомоторний розвиток є основою для психічного розвитку дитини. Адже він передбачає використання різних поз тіла, єдності рухів при взаємодії всіх психічних процесів мовлення та мислення. Психомоторна складова виявляється в найрізноманітніших проявах людської активності: мовленні, жестикуляції, письмі, емоційній експресії, локомоторних рухах, інструментальних рухових діях. Аристотель казав: «Рука –  це інструмент всіх інструментів». «Рука – це свого роду зовнішній мозок» зазначав І.Кант,  а В. Сухомлинському належать слова: «Розум дитини перебуває на кінчиках пальців».

Пальчикова гімнастика — це ігрові вправи для розвитку дрібної моторики дитини. Науково підтверджено, що розвиток мовлення дитини пропорційно залежить від гнучкості, тонусу, сили, точності  рухів пальців рук. Бо пальчикові ігри постають не лише як інструмент формування фізіологічно правильного кістяка дитини, а ще й як елемент емпатійної комунікації учня з вчителем та учнями між собою (на груповому онлайн-уроці). Саме емпатія — емоційний відгук на почуте — дозволяє забезпечити атмосферу відвертості та довіри в спілкуванні, встановленню хороших взаємовідносин співрозмовників, що сприяє процесу інтеракції на онлайн-уроці. Діти з великим інтересом та цікавістю виконують пальчикову гімнастику, творячи своїми руками. В прямому сенсі handmade    Крім того, під час виконання пальчикових  вправ у дітей розвивається креативність, мимовільна увага, пам'ять, а також відчуття темпу та ритму мовлення, формуються навички самоконтролю. А ще, якщо дитині важко дається вивчення віршованого твору, пальчикові вправи часто стають у нагоді. Використовуйте пальчикову гімнастику для цікавого та різноманітного відпочинку між завданнями на уроці, особливо після тривалого статичного положення!

Ось декілька порад при виконанні пальчикової гімнастики:

  • Варто промовити назву та зміст пальчикової гри, за необхідності відразу при цьому відпрацювати жести та фігури пальців.
  • Створити необхідний комфортний емоційний настрій.
  • Всі рухи виконуйте разом із дитиною, при цьому демонструючи власну захопленість та цікавість.
  • Рухи виконуйте в повільному та комфортному для дитини темпі.
  • Слід робити повторення від 2-4 разів на етапі розучування вправи.
  • Не вимагайте від дитини точного повторення комбінацій пальців та рухів.
  • Потрібно домагатися, щоб всі рухи виконувалися дитиною без надмірного напруження м’язів руки, щоб вони були легкі та приносили всім радість.
  • У ідеалі текстовий матеріал пальчикової гімнастики має переплітатися з темою уроку.
  • При повторенні гри слідкуйте, щоб дитина  вимовляла всі слова цілком, співвідносячи слова з рухами.
  • Пам’ятайте, що обсяг уваги у дітей обмежений і нездійснене завдання може відбити інтерес до гри.
  • Пальчикова гімнастика має тривати до 30 секунд (дошкільники–1 клас), до 1 хвилини (2–4 клас).

А ще, ділюся крутою ідеєю для завдання дітям на самостійне опрацювання: запропонуйте дітям створити свою власну пальчикову гру та пограти з однокласниками онлайн! Корисний fun гарантовано! Пам’ятайте, пальчикова гра  не потребує багато часу, вона завжди є доречною, бо приносить багато користі.

 

Поділитись: