Уроки спорту — в радість!

Чому уроки спорту не менш важливі, ніж інші предмети? Розповідає керівник кафедри спорту Сергій Чешейко

Ми вирішили запитати в керівника кафедри спорту Сергія Чешейка про те, як організовувати уроки спорту, щоб це було цікаво та корисно, як залучати дітей до спорту та як оцінювати успіхи дітей без складання нормативів.

В уроків спорту переважно нижчий статус, ніж у інших предметів. Як можна із цим боротися?

Перший, хто диктує правила, — це держава. В наших навчальних планах спорт де знаходиться? Вірно, в самому кінці :) Але насправді ще з 2009 році держава повернулась у бік здоров’я: почали складати нові програми, виділяти кошти для закупівлі інвентарю. Школи вже будують за новими стандартами: з басейнами, з двома спортзалами.

У самій школі все залежить від адміністрації, батьків та вчителя. Якщо батьки вважатимуть спорт неважливим, то і дитина буде відноситися до цього так само. Наприклад, батьки наших учнів нам дуже допомагають в тому, щоб заохочувати дітей приходити на уроки та не забувати спортивну форму. Проте на початку нашої роботи з цим були певні складнощі, і нам дуже допомогла директорка Школи пані Ірена, яка постійно наголошувала на позиції Школи в цьому питанні. Тож коли адміністрація, тренери та батьки підтримують одне одного, це дає результат.

Безумовно, потрібно, щоб педагоги продовжували самі навчатися та розвиватися для дітей, які дуже швидко змінюються. Як голова методоб’єднання вчителів спорту Печерського району, я часто буваю на професійних семінарах, ділюсь там своїм досвідом. Я також є інструктором Федерації футболу України в напрямку масового футболу. Є така програма Open Fun Football, мета якої через футбол залучити якомога більше дітей до руху. Це європейська програма, і в Україні вона розвивається доволі непогано. В нашому NovoCamp минулого літа ми провели частину п’ятиденного фестивалю програми з нашими дітьми.

Як будувати уроки, щоб це було правильно й цікаво?

Раніше була дуже поширена система оцінювання за нормативами; на жаль, деякі вчителі продовжують працювати за цим принципом і не хочуть вчитись працювати по-іншому. На семінарах, які відвідую, я постійно наголошую на тому, що ці нормативи — орієнтовні, їх треба прагнути, але вони не обов’язкові.

У Новопечерській школі ми працюємо зовсім по-іншому. Хоча ми не відійшли від структури уроку, бо ми — українська школа, і діти мають слідувати українській програмі, але ми подаємо це так, щоб було цікаво. Вчителі роблять урок музичним, змагальним та розважальним. Нормативи як такі ми не приймаємо, але в залі на дошці про них можна дізнатись, щоб було зрозуміло, чого треба прагнути. Якщо дитині не ставити мету, а весь час тільки розважати, то з цього теж не буде користі.

В структурі кожного уроку є обов’язкова частина, де ми з дітьми домовились виконувати мінімум фізичних навантажень: робота на руки, ноги, дихання, прес — такий собі блок, що змінюється кожного уроку, щоб гармонійно розвивалося все тіло. Викладачі постійно змінюють фізичне навантаження дітей за допомогою різноманітних методів та спортивних снарядів. Тренери, які постійно працюють із дітьми, знають, коли що краще для дітей відповідно до їхнього настрою, слабких та сильних сторін. Початкова школа більше працює під музичний супровід та більше грається. Учні середньої та старшої школи мають можливість двічі на тиждень відвідувати уроки за вибором: з плавання, командних ігор, футболу, туризму, хореографії, роликів, петанку, лиж, тренажерів, настільного тенісу. Третій урок на тиждень — не за вибором, а обов’язковий для всіх урок загальної фізичної підготовки. Це потрібно для того, щоб дитина розвивалася всебічно, а не лише в плаванні чи футболі.

Як допомогти дітям долучитись до спорту?

Це правда, що діти зараз менше рухаються. Якби не уроки спорту, 50% (якщо не більше) дітей не мали б можливості рухатись: в батьків не завжди є змога відправити дітей на секції, а віртуальний світ, у якому діти проводять дуже багато часу, пропонує необхідну їм порцію адреналіну без будь-яких фізичних навантажень. Поки вони маленькі, вони не розуміють, яка в цього є загроза, і тому дуже важливо, щоб батьки пояснювали, для чого потрібно рухатись, бо інакше, на жаль, це розуміння приходить дуже пізно.

Правила нашої Школи вимагають, щоб діти завжди приходили на уроки спорту в формі і виконували відповідний власним можливостям обсяг дій. Якщо дитина не принесла форму, пропонуємо на вибір декілька видів діяльності виконати в шкільній формі. Не взяти форму — це лише її вибір, але правила є правила, і ми вимагаємо, щоб діти не сиділи на уроці, бо урок спорту — це урок рухових дій. Ці дії можуть бути різними: від занять на тренажерах до можливості бути помічником вчителя на уроці. Паралельно діти вивчають правила, мають інструкторську практику судівства. Більш підготованих в якомусь виді спорту учнів ми залучаємо до проведення уроків, щоб вони могли чогось навчити і своїх однокласників. Яскравий приклад — наші учениці-баскетболістки, які виступають на першості України. Вони добре знаходять спільну мову з однолітками й можуть їх багато чого навчити. Ми даємо всім змогу виразити себе як особистість.  

Ще один спосіб залучення — масові загальношкільні події. Вже у вересні в нас є план заходів, які ми прив’язуємо до певних дат. Наприклад,  “Козацькі забави” були пов’язані з Днем козацтва, “Веселі старти на воді” — із завершенням чверті як підсумок роботи на уроках плавання. До відкриття Зимових Олімпійських ігор 8 лютого ми плануємо провести Малі Олімпійські ігри для 1-4 класів, а ще готуємось до весняного змагань з дитячої легкої атлетики та петанку для початкової школи. Діти з радістю беруть участь у таких заходах.

Як можна оцінювати досягнення дитини зі спорту?

Наприкінці першого і другого семестрів ми проводимо тестування — не тільки для оцінювання досягнень, а й для відслідковування динаміки розвитку кожного учня. Кожен має знати, чого він досяг за певний період, і це є додатковою мотивацією, яка потрібна в усьому.

В початковій школі в нас оцінок немає взагалі, а для середньої та старшої ми розробили власну кредитну систему оцінювання, і вона дає певні результати, оскільки також навчає дотримуватись правил.

 

Поділитись: