Новопечерська vs світ: як освітні заклади відкриваються в різних країнах

Ми вирішили дослідити досвід відкриття шкіл та садочків у світі — і от що дізналися

Відкриття навчальних закладів у рамках пом’якшення карантинних заходів викликало багато питань. Чи це безпечно і необхідно просто зараз? Може, ще трохи почекати? А точно ми все робимо правильно?

Ми вирішили дізнатися, як освітні заклади відкривались в інших країнах світу, до яких заходів вдалися та які наслідки вже можна спостерігати. І поділитися нашими знахідками з вами!

Перший висновок, до якого ви можете дійти, вивчаючи міжнародний досвід навчання в епоху пандемії: ми не самі! Поки що світ не винайшов універсального рецепту виходу шкіл та садочків з карантину, тому наразі не можна сказати, що якась країна блискуче впоралась із завданням, а якась — не дуже. У всьому світі батьки хвилюються за безпеку дітей і родини та не завжди розуміють принципи пом’якшення карантину. “Суперечлива інформація бісить. Я можу повести сина до школи, але не можу до перукаря”, — каже Джейн Рейд, мама з Йорку, Англія. Та потихеньку ми всі робимо маленькі кроки та уважно стежимо за наслідками наших дій, адже життя має тривати.

Так, за даними європейських міністрів освіти на 18 травня, повторне відкриття шкіл у 22 країнах не спричинило різкого зростання захворюваності, пише The Guardian. 17 з 22 країн дозволили повернутись до навчання тільки вихованцям садочків, учням початкової школи та майбутнім випускникам, а 20 країн заявили, що іспити для випускників будуть організовані в зміненому форматі. Успішне відкриття шкіл стало можливим завдяки суворим заходам безпеки та тісній співпраці з міністерствами охорони здоров’я та епідеміологічними службами на національному рівні, які надали школам, учителям та батькам детальні рекомендації, як діяти у новій ситуації. Втім, каже міністр освіти Хорватії Блаженка Див’як, минуло ще замало часу, щоб робити фінальні висновки.

Для прикладу, на 18 травня школи відкрилися в Новій Зеландії, Австрії, Бельгії, Португалії, також уроки продовжились у Франції, Німеччині, Швейцарії, Нідерландах, Норвегії, Данії, Австралії, Греції, частково в Канаді та Китаї. В Швеції та Ісландії школи не зачинялись взагалі, а Велика Британія, Іспанія та Італія поки обережні з відкриттям. 

Там, де уроки відновили, дітей вчать соціальної дистанції, класи поділені навпіл, вчителі використовують для уроків спортивні стадіони та парки. Батькам вхід не дозволений, можна лише залишити дитину біля входу й швидше піти, щоб не створювати натовпу. 

Ось декілька окремих прикладів, як у різних країнах працюють над відкриттям освітніх закладів.

  • В якості успішного прикладу відкриття навчальних закладів Данія, мабуть, згадується найчастіше, адже початкова школа тут була однією з перших, що відкрилась у Європі — ще у квітні. Класи тут діляться навпіл, щоб мати змогу утримувати два метри між дітьми, більше уроків проводиться на вулиці, впроваджено жорсткий режим санітарії рук — і в результаті відкриття не призвело до різкого зростання випадків серед персоналу. Втім, деякі батьки закидають, що їхні діти були використані як “піддослідні кролики”, і першими мали б вийти старші діти. Міністр освіти Данії Пернілле Розенкрантц-Тейл каже, що це було важке рішення. “Меншим дітям важче навчатись дистанційно, тому ми почали з них”. 
  • Думки щодо доцільності відкриття розділились у Великій Британії. З початку червня Англія поступово відкриває підготовчі групи та початкову школу, тоді як Шотландія, Уельс та Північна Ірландія відклали відкриття до серпня чи вересня. Відвідування учнів початкових шкіл коливається від 40 до 70%, пише BBC. Школи відкриваються в залежності від їхніх можливостей, тобто ті, в яких є достатньо працівників, які можуть вийти на роботу, та місця для соціальної дистанції. Заклади, які відкриваються, вдаються до вже звичних нам заходів безпеки: класи ходять до школи позмінно у різні дні, парти більше не стоять групами, а тільки рядами обличчям вперед, тут часто миють руки та відкривають вікна для провітрювання приміщень.
  • У Люксембурзі школи відкрились для учнів від 3 до 11 років. В початковій школі так само впроваджено позмінний розклад, навчання триває з 8 до 13 години, а з 8 червня працівники ключових галузей можуть приводити дітей о 7 ранку, щоб за ними наглядали ще до початку уроків. Всі вчителі носять маски. В садочках дозволено навчання до 5 дітей у групі, групи не перетинаються протягом дня. Іграшки регулярно дезінфікують, маски заборонено носити дітям до 2 років і наполегливо не рекомендуються дітям до 6 років. 
  • У Тайвані, який зачинив школи лише на два тижні у лютому, вже звикли до нових правил. Діти дезінфікують руки на вході до школи та перед кожним уроком, обов’язково носять маски, обід їдять за столами з розділювачами, а ще вчаться, як правильно вимірювати соціальну дистанцію. 
  • У Німеччині головні правила такі самі — соціальна дистанція та гігієна. Діти частково діти виходять до школи, частково залишаються на дистанційному навчанні. Наприклад, у початковій школі Ludwig-Richter, що в Бонні, діти сидять за окремими партами, по 8 осіб у класі. Кожна група виходить до школи лише на 1-2 дні, решту часу продовжують вчитись дистанційно. З класу після уроку виходять один за одним за списком, який учитель зачитує вголос. Протягом карантину вчителі намагались тримати зв’язок з дітьми та батьками, але це не завжди було просто, каже один з учителів, оскільки школа не була готова до дистанційного навчання. Деякі діти не користуються поштою, тому доводилось діставати адреси їхніх родичів, щоб якось сконтактувати. Матеріали, необхідні для дистанційної роботи, вчителеві самому доводилось розвозити просто до дітей додому. 

В іншій німецькій школі, у місті Нойштреліц, є така практика: що 4 дні учні самостійно проходять тест на коронавірус, взявши упаковку з тестом на шкільному подвір’ї. Тестування займає 3 хвилини, результати надходять на шкільну пошту наступного дня. Якщо результат негативний, учень отримує зелений стикер і може ходити по всій школі без маски. Якщо позитивний, йому потрібно самоізолюватися вдома на два тижні.

  • І зі способів боротьби зі стресом: в одній зі шкіл у Бельгії шкільний дзвоник замінили на тему із “Зоряних війн” — така собі спроба додати трохи фану у стресові часи :)

Таким чином, бачимо, що навчання в часи пандемії — це черговий виклик, з яким нам доведеться впоратись нарівні з усім світом. Поки що план для всіх має майже однаковий вигляд: дотримуватись простих правил особистої безпеки, менше панікувати та вчитись боротися зі стресом, не обіймаючись :) Нові обставини — це новий шанс навчитись чогось нового, проявити гнучкість розуму та… застосувати навички 21 століття не в теорії, а в реальній ситуації! Бо для чого ж іще ми приділяємо їм так багато уваги?

Фото: Олег Батрак

Поділитись: