Десятки дослідів за один день!
У початковій школі відбувся перший STEAM DAY. Учні, як справжні науковці, обговорювали проблеми, висували гіпотези, перевіряли їх, працюючи в командах, формулювали висновки. Як кола впливає на наші зуби (“в ролі” зубів — яєчна шкаралупа)? У якій посудині морозиво розтане швидше: паперовій, пластиковій чи металевій? Який пакет міцніший: пластиковий чи паперовий? По дорозі з яким паперовим покриттям швидше проїде іграшкова машинка? Та ще безліч інших питань, на які ми, дорослі, й не здогадувались би шукати відповіді Але відповіді на ці запитання сприяють формуванню наукових понять у дітей і практичному засвоєнню одного з наукових способів пізнання довкілля — експерименту. День був насичений: у першій половині дня діти займались дослідами, обговорювали результати та підбивали підсумки, а в другій — презентували свої роботи іншим командам.
Пан Серджіо, канадійський консультант:
Використовувати STEAM-підхід дуже важливо, саме тому він практикується в усіх навчальних системах світу. Чому важливий? Бо коли діти самі ставлять запитання, а потім самостійно (учитель тільки спостерігає) ставлять експеримент та знаходять відповідь, вони розуміють, що можуть вирішувати, що саме хочуть вивчати.
А ще STEM-підхід залучає надважливі навички, якими має оволодіти кожен. Головним чином це вирішення проблем, творче мислення, робота в групах, ухвалення рішень. Це все — критичні навички, які необхідні, щоб працювати в сьогоднішньому суспільстві. В яких індустріях чи бізнесах ви б не знаходились, ви працюєте в команді: ніде немає якоїсь однієї особи, яка створює всі продукти і ухвалює всі рішення, це просто неможливо. Завдяки STEAM-підходу учні не просто навчаються проводити науковий експеримент, але й як працювати разом, обговорювати вивчене одне з одним та з іншими.
Пані Інна, методистка:
Акронім STEAM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering), мистецтво (Art) та математику (Mathematics).
STEAM-підхід — це спосіб організації освітнього середовища, в якому діти відчувають себе дослідниками. Вони пізнають світ, проводячи експерименти, діють, як справжні науковці. Так формується наукове мислення.
STEAM DAY — це така організація освітнього процесу, як дозволяє вчителю вийти за межі конкретних уроків і “займатися наукою” цілий день. Упродовж цього дня діти занурюються у дослідження обраної ними проблеми, проводять досліди, описують отримані результати і роблять відповідні висновки. Вони отримують навички вирішення проблем на раціональному (на противагу емоційному, стихійному) рівні, на науковому підґрунті.
А ще, що б не говорили іноді нудні дорослі про корисність STEAM, для дітей це насамперед захопливо і цікаво. Це важливо, щоб наука викликала позитивні емоції, і діти хотіли її вивчати. А ще це дуже приємно, коли ти бачиш дитячу радість від відкриття, їхні круглі очі і чуєш вигуки здивування: “Ви не уявляєте, що в мене вийшло!”, “А ви знаєте, що плями від маркера не можна відчистити звичайним милом, а шкільним можна. Воно особливе?”, “Я ніколи не думав, що м’яч може відлетіти на таку відстань!”. Навіть ті діти, які не є емоційними, не могли стримати почуттів здивування і радості від успіху. Учнів захоплювало все: коли вони одягали прозорі рукавички, щоб проводити досліди, коли розкладали матеріали, експериментували, фотографували чи знімали відео процесу дослідження, навіть коли презентували і наприкінці ставили підступні запитання, щоб переконатися, що їх слухали однолітки. Ми будемо продовжувати впроваджувати STEAM-дні в школі, і сподіваємося на гарні результати і з академічних показників учнів, і щодо розвитку їхньої внутрішньої мотивації навчання, коли кожна дитина скаже батькам удома: “Я дуже хочу до школи, бо сьогодні у нас STEAM DAY“.