"Патріотизм — це про сенси, про усвідомлену приналежність, про гідність, про внутрішню пристрасть"

Пані Валентина Хоменко, керівниця старшої школи, говорить про патріотичне виховання та участь батьків у навчанні

Любов і повага до України та її традицій — одна з основних цінностей Новопечерської школи. Вже завтра наші учні вирішуватимуть, як розвиватиметься наша країна, ухвалюючи рішення як її громадяни. Як ще зі школи направити дітей до шляху свідомого громадянства?

Пані Валентина Хоменко, наша керівниця старшої школи, говорить про те, як ми допомагаємо учням усвідомити їхню роль у майбутньому України, в інтерв'ю для Novopecherska Annual Review 2020-2021

Що було найважливішою подією цього навчального року особисто для вас?

Рік добігає кінця, і, озираючись назад, намагаюся у вервечці днів і подій виокремити щось найважливіше, найособливіше… І не можу… Напевно, тому, що неймовірно ціную життя в усій його строкатості й суперечливості, передбачуваності й непередбачуваності. Спокої і неспокої, радості і смутку, у перемогах і невдачах, які воно несе. Усі контакти, слова, емоції і відчуття безкінечно цінні для мене. Вони і є те моє життя, моя професія. Великі чи малі події, глобальні чи ситуативні зміни, робочі рутини, кожен епізод кожного (ой, як часто неспокійного!) дня щораз чимдуж сильніше прив’язує мене до школи, до справи, якою я займаюся.

Як ви залучаєте батьків і учнів до усвідомленої і проактивної участі в навчальному процесі?

Проактивне навчання для більшості наших учнів — органічна потреба. Учительське серце шалено радіє, коли навчальна мотивація, навчальні запити, навчальний ентузіазм дітей є високим і сталим.

У такому разі, якщо це раптом не так чи не зовсім так, на допомогу приходить діалог — рівноправний, зацікавлений, паритетний — із учнями чи батьками. Адже успіх нашої школи — у єдності освітніх пріоритетів команди і родин. А ще вчительська харизма, ентузіазм, відданість, переконливість. Без цього ніяк! І трішки магії! Без зачарування тим, що відбувається на уроці, диво навчання блідне!

Що допомагає сформувати патріотичний дух та розуміння своєї ролі у становленні сучасного українського суспільства?

Патріотизм — це про сенси, про усвідомлену приналежність, про гідність, про внутрішню пристрасть (не пафос!). Тут не може бути нічого штучного чи напоказ. 

Так, усі наші традиційні шкільні свята з нагоди тих чи інших національних дат є дуже важливими. Поза сумнівом, патріотична атрибутика є актуальною.

Але ще більш важливими є послідовна, ненав’язлива, переконлива вчительська позиція. Якщо хочете, місіонерство без проповіді. Це аргументований діалог із будь-яких аспектів національної ідентичності чи становлення держави. Це апеляція до критичного мислення, оперування не гаслами, а фактами. 

А ще довіра дитини. І безапеляційна особистісна відповідальність учителя перед цією довірою. Нею не можна зловжити чи зманіпулювати.

Щоб патріотизм став набутою цінністю, “навичкою”, потребою його треба проживати разом із своїми вихованцями.

Поділитись: