Англійська мова: скільки часу потрібно, щоб її нарешті вивчити

Своїм досвідом ділиться наша мама пані Наталя Лотоцька-Гевко, керівниця мережі шкіл англійської мови Грін Кантрі

Англійська турбує всіх: хтось із батьків переймається, що діти дуже мало вчать граматику, а хтось вважає, що вони недостатньо практикуються в говорінні. То скільки ж треба реального часу, щоб підняти рівень мови, і як він відрізняється для різного віку?

Своїм досвідом з нами поділилась пані Наталя Лотоцька-Гевко, керівниця мережі шкіл англійської мови Грін Кантрі і наша мама!

Батькам хочеться бачити швидкий результат у вивченні англійської їхніми дітьми. Якщо провести опитування, то стає зрозумілим, що очікування і критерії в кожного свої. При цьому варто пам'ятати, що і основа для опанування мови теж у кожної дитини своя власна. Саме тому хочу пройтися крок за кроком певними критеріями, за якими батькам буде простіше орієнтуватися в ситуації. На основі моїх роздумів можна зробити відповідні висновки і щодо інших іноземних мов!

Почнемо з усім відомого болю — граматики. Одні запитують чому діти її не вивчають, інші бідкаються, що дитина все плутає і змішує в одне, не вміє орієнтуватися в часах.

Справа в тому, що в молодшій школі і навіть садочку діти вивчають граматику, не знаючи про це. Тобто вони “завчають” певні шаблонні структури, на яких у майбутньому буде простіше будувати розуміння граматики, наприклад:

My name is Mia. I am 6. — вивчаємо дієслово to be

I like apples. She likes bananas. — вивчаємо Present Simple та іменники у множині

We are eating fruit together. — вивчаємо Present Continuous та один із винятків утворення множини в іменниках

Наступним етапом, десь класу з 2-3, дітям поступово пояснюють як потрібно формувати речення, на що звертати увагу. Зазвичай на одну маленьку граматичну конструкцію виділяється місяць, тобто прогрес іде повільно. При цьому орієнтовно до 10-11 років у дітей буде "каша" в голові. Їм і справді складно розібратися у тих простих, доконаних та тривалих часах, сконцентруватися на минулому, теперішньому чи майбутньому.

Граматика — це як таблиця множення, але її неможливо просто взяти і вивчити, потрібна постійна практика. І головне — мозок має до цього дозріти. Може звучати дивно, але дорослі люди з рівнем В2-С1 теж частенько припускаються помилок у граматиці, особливо якщо не мають постійної мовної практики. Більше того — навіть носії гублять ті "s" у Present Simple!

Що ж робити?

Нічого. Просто чекати, поки мозок дитини буде готовий все структурувати. Тоді пару додаткових занять на кожну тему — і дитина чітко зможе розрізняти Present Perfect від Past Simple. Дайте їй час.

А ось із чим варто працювати з найменшого віку — так це із наповненням словникового запасу, переведенням пасивної лексики в актив, вимовою, сприйняттям мови на слух. Ні, це не означає, що потрібно відвідувати лише заняття з носіями мови. На будь-якому етапі вивчення англійської доречним буде український спеціаліст із педагогічною освітою або відповідними курсами з викладання англійської як іноземної, бо теж проходив усі етапи опанування мови, розуміє де та чому в дітей виникають труднощі, і може максимально методично і точно донести та пояснити ту страшну граматику.

Що можуть робити батьки на даному етапі?

Наповнити екранний час дитини англійською, спонукати до співання пісень мовою оригіналу, подорожувати і залучати дітей до вирішення побутових питань за кордоном англійською, можна відвідувати розмовні клуби чи повноцінні курси англійської. Мови забагато не буває, і реальний прогрес можна спостерігати, маючи в ідеалі близько 7-10 годин практики щотижня (активно чи пасивно).

Тепер поговоримо про дітей середньої-старшої школи.

Існують рекомендовані (тобто реалістичні, перевірені досвідом та часом) дані щодо термінів, необхідних для глибинного пропрацювання мови.

Коротко і без емоцій:

  • На опанування 1 рівня потрібно +/-40 навчальних тижнів, тобто 8-9 місяців регулярної роботи. Це при навантаженні 3 години на тиждень занять з викладачем (в групі чи індивідуально) + 2 години домашньої роботи, тобто це 2-3 уроки на тиждень + домашка.
  • Так, можна взяти інтенсив, зменшити навантаження на інших фронтах (математику, науку, спорт тощо) і прискорити цей процес. Проте коефіцієнт *2 — це максимум! Не можна і не можливо займатися мовою 7 днів на тиждень по 4-5 годин протягом 8-9 місяців. Інакше можна замість англійської заробити собі якусь болячку.

Тобто, при збільшенні навантаження вдвічі, у дитини щодня має бути 1 урок 60 хвилин + 45 хвилин самостійної роботи.

  • Ні, мовне середовище не є чарівною пігулкою. Лише малята швидко вливаються, а старшим дітям все одно потрібен час — 40 тижнів на 1 рівень.
  • Щоб скласти ЗНО з англійської на 180+ потрібно на старт 11-го класу мати впевнений В1, а краще В2.
  • З рівнем А1-А2 на кінець 10-го класу при інтенсивній роботі і високій мотивації можна розраховувати на 150-160 балів на ЗНО за умови, що навчання дитина почне вже в червні. Інтенсивно.
  • Так, існують винятки, яким мова дається легше, і вони можуть “вистрілити”. Але надіятися на це не варто, якщо до 10-го класу в дитини А1, то яка ймовірність, що дитині легко даються мови?

Ось тут можна почитати відповідіні дослідження та рекомендації, а я залишу вам лише одну табличку:

Поділитись: